DEN MEDIEPÆDAGOGISK LOOP MODEL
Tema
Vi har valgt at vores temaloop skal omhandle det positive udbytte af brugen af IT i børnehøjde. Hvilke afhængigheder tilegner vi os, og hvilke værdier giver vi børn i 2020? Hvornår giver det mening at anvende redskaber som tablets, mobiler, computer osv. i en læringsproces? Vores interesse for dette blev belyst i en samtale vedrørende afhængighed i takt med samfundets udvikling indenfor området.
Vi vil åbne op for et univers hvor børnene skal møde Bondemanden Bjarne, samt nogle af hans dyr på bondegården. Børnene vil af dyrene få stillet nogle opgaver de skal løse, eller udfordringer de skal arbejde med, hvor de skal inddrage brugen af IT på en konstruktiv og læringsgivende måde, samt skabe og være en del af en givende kreativ proces.
Ramme
Vi har anvendt google-maps til at undersøge børnehavens beliggenhed, og valgt at børnene skal benytte ude arealet på grunden, da dette rummer de krav vi har til opgavernes omfang, samt er genkendeligt for børnene, så de befinder sig i et trygt miljø. Vores tanke er at når børnene er i trygge rammer, har vi større mulighed for at arbejde med børnenes nærmeste udviklingszone.
Vi har en forventning om at forløbet vil foregå på følgende måde, vi starte med et udkast hvor børnene møder Bondemanden Bjarne og hans dyr i den først video vil vi stille børnene en opgave hvor de møder edderkoppen Else som har brug for de hjælper med at finde nogle svar i ude arealet omkring børnehaven. Opgaven underbygges af kreative processer og brugen af IT. I næste video Møder børnene Hønen Hanne og Kaninen Kaj, som også stille Børnene opgaver her arbejder vi med motoriske øvelser og brugen af IT. Vi samskaber i det at dyrene har brug for børnenes hjælp til at mestre de egenskaber dyrene i forvejen har men ikke har kunne løse på egen hånd. Slutresultatet skulle derfor gerne ende ud i at børnene med deres viden og kreativitet har hjulpet dyrene og bondemanden til et positivt og lykkeligt liv, et eventyr der slutter med at de lever lykkeligt til deres dages ende.
Teknik
Vi har valgt at børnene skal anvende tablets til at dokumentere. Her skal børnene bl.a. inddrage google-maps, kameraappen, samt videofunktionen. Da dette skal være med til at skabe samskabelse mellem os og dem. Vi tager højde for, at vores kompetencer ikke nødvendigvis er på lige fod med vores samskabelses partners kompetencer. Vi er derfor opmærksomme på, at forløbet ligger i børnenes nærmeste udviklingszone, for at opnå størst mulighed for at børnene befinder sig i en flowtilstand. Vi vil efterfølgende anvende forskellige video samt billede redigeringsprogrammer til at skabe et samskabelsesprojekt mellem dyr og børnene.
Æstetik og kreativitet
Vi har skabt et univers hvor bondemanden Bjarne går rundt på sin bondegård og møder forskellige dyr, som hver især vil stille børnene en opgave, og de returnere derefter med en løsning ved hjælp af IT-redskaber. Her vil æstetiske og kreative elementer spille ind. Dette kunne være at skulle finde vej via Google-maps over til Balle Naturbørnehaves hytte, eller andre relevante destinationer, hvor de skal finde edderkoppens spind i skovområdet, tage et billede af dette, samt bruge det som inspiration til et kreativt element som skal sendes tilbage til bondemanden, hvorefter han vil vise dette til edderkoppen Else.
Det kunne også være at børnene skal tegne edderkoppens spind, og vise frem til edderkoppen i en video optaget på institutionens tablet.
Det kunne også være at børnene skal tegne edderkoppens spind, og vise frem til edderkoppen i en video optaget på institutionens tablet.
Kultur
Vi vil gerne se på hvordan vi kan bruge de gode digitale medier ude i naturen. Fra vores synspunkt er den gode brug af medier at både pædagogerne og børn kan anvende dette til at opnå en individuel udvikling. Samt at de kan anvende det til at tilegne sig læring, og lære fra sig. Dette skulle gerne gøre at børnene føler sig set og hørt, da vi anvender deres tilbagespil, i vores næste video, men også at der bliver sammenhæng og anerkendelse vedrørende børnenes kreative proces. De får lov til at tage billeder på tabletten, dette skal være en læringsproces, hvor der er plads til af lave fejl, men også at børnene eksperimenterer med brugen af IT.
Konklusion
Vores forløb omhandler ”den gode brug af IT” i børnehøjde, fordi vi mener, det er et spændende koncept at kombinere det digitale samfund med børns kreativitet og udfoldelser med IT-redskaber. Dette gør vi for at undersøge og stille os nysgerrige overfor børnenes interesse for dette. I det pædagogiske arbejde med medier anvender vi den mediepædagogiske loopmodel. Loopmodellen er en af de få didaktiske modeller, der ikke indeholder et mål.
Samfundet i dag er tilrettelagt efter den digitale udvikling. Digitaldannelse er derfor et vigtigt indspil til vores fælles afhængighed af IT-brug. Vi vil udvikle en video i samskabelse med Balle Natur Børnehave, som tager udgangspunkt i Bondemanden Bjarne og hans dyr på bondegården. Bondemanden Bjarne skal gennem et legende perspektiv skabe et læringsrum for og sammen med børnene omkring brug af IT i naturen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar